Geplaatst: 9 augustus 2023

Een vennootschap oprichten, da’s spannend, uitdagend, (soms) stresserend en ... betalend? Jawel, je leest het goed. Net zoals aan vele andere dingen in het leven, hangt ook aan de oprichting van een vennootschap een prijskaartje.

Maar wat is dat prijskaartje exact?

visual
visual
Hoeveel kost de oprichting van een vennootschap?

Het antwoord stelt misschien teleur, maar aan de oprichting van een venootschap hangt eigenlijk geen indicatief prijskaartje. Wel wordt vaak een gemiddeld bedrag van €1500 genoemd, maar in de realiteit kunnen de oprichtingskosten hier ver vanaf liggen.

Dit komt omdat het prijskaartje van een vennootschap een optelsom is van verschillende bedragen. Enkele van deze bedragen zijn voor alle vennootschappen dezelfde. Andere bedragen kunnen sterk van onderneming tot onderneming verschillen, wat maakt dat het uiteindelijke bedrag ook voor iedere vennootschap anders is.

Om het je gemakkelijk te maken, hebben we de belangrijkste bedragen - alsook de zaken waar deze bedragen aan verbonden zijn - voor je verzameld;

  • Financieel plan
  • Notariële/ authentieke akte
  • Oprichtingsakte
  • Inschrijving in de Kruispuntbank van ondernemingen

(1) Financieel plan opstellen

Een vennootschap oprichten doe je in verschillende stappen. Eén van deze stappen is het opstellen van een financieel plan.

Het opstellen van een financieel plan is enkel verplicht voor de oprichting van een bv, nv of cv. Toch wordt een financieel plan ook bij de oprichting van andere vennootschapsvormen aanbevolen.

Van Looy Accountants-415
visual
visual

Het opstellen van een financieel plan is een heel karwei. Hoe complexer en/of groter je vennootschap, hoe uitgebreider je financieel plan zal (moeten) zijn. Daarom wordt vaak aangeraden om hiervoor een boekhouder of accountant onder de arm te nemen. Deze werken doorgaans met een uurtarief. Dit uurtarief hangt af van verschillende factoren (bv. ervaring) en kan daarom sterk verschillen van boekhouder tot boekhouder of kantoor tot kantoor.

Afhankelijk van je financieel plan kan dit dus een stevige investering zijn. Toch is het een investering die de moeite waard is. Je bent zeker dat je een betrouwbaar, realistisch en goed onderbouwd financieel plan krijgt, wat van goudwaarde is voor de toekomst van je onderneming. 

Daarnaast zijn boekhoudkosten, zelfs als deze vóór de oprichting van je vennootschap vallen, ook als beroepskosten in te brengen en dus volledig fiscaal aftrekbaar.

(2) Notariële/authentieke akte opmaken

Nadat het financiële plan van je vennootschap klaar is, moet de oprichtingsakte van je vennootschap worden opgesteld. Richt je een bv, nv of cv op, dan moet dit door een notaris gebeuren (notariële/authentieke akte). Niet zeker welke vennootschapsvorm bij je past? Ontdek het in deze blog.

De kostprijs voor het opstellen van een notariële/authentieke akte is afhankelijk van notaris tot notaris, maar ligt gemiddeld rond de €1000 (excl. btw). 

Van Looy Accountants-361

(3) Oprichtingsakte neerleggen bij ondernemingsrechtbank

Nadat de oprichtingsakte van je vennootschap opgesteld en verleden is, moet deze worden neergelegd bij de griffie van de bevoegde ondernemingsrechtbank. Deze zal ook zorgen voor de publicatie van de oprichtingsakte in het Belgische Staatsblad.

Om de oprichtingsakte neer te leggen, kies je tussen een neerlegging op papier of een elektronische neerlegging. Voor een neerlegging op papier betaal je €298,75, voor een elektronische neerlegging* €241,27.

*Anno 2022 is een elektronische neerlegging enkel mogelijk voor oprichtingsakten van vennootschapsvormen die met een onderhandse akte (zelf opgesteld zonder hulp van notaris) opgericht mogen worden (maatschap, voF of comm.V.).

Van Looy Accountants-437

(4) Inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen

Een van de laatste dingen die je moet doen om je vennootschap op te richten, is je vennootschap inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen.

Voor deze inschrijving betaal je €159,05 (incl. btw), een bedrag dat hetzelfde is voor alle vennootschappen en eenmanszaken.

Door dit bedrag te betalen:

  • krijgt je vennootschap een actief ondernemingsnummer,
  • zal dit nummer worden geactiveerd als je btw-nummer*
  • en kan je je aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds**.

*De activatie van je btw-nummer moet je nog wel apart aanvragen. Dit kan je zelf gratis doen of - voor een kleine vergoeding - uitbesteden aan je boekhouder of accountant.

**De aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds is eveneens gratis. 

Van Looy Accountants-368
visual
visual

Kosten om van start te gaan

Breng je al het bovenstaande in orde, dan is je vennootschap officieel opgericht. Maar dat betekent niet per se dat je ook meteen van start kan gaan. Daarvoor moet je vaak eerst de nodige kosten maken of financiële middelen hebben. 

Het startkapitaal

Als vennootschap is het ontzettend belangrijk om voldoende starkapitaal te hebben. Dit startkapitaal moet toereikend zijn om minstens 2 jaar de activiteiten van je vennootschap uit te kunnen oefenen. Een sterk financieel plan helpt om je startkapitaal en toekomstplannen te onderbouwen.

Afhankelijk van je gekozen vennootschapsvorm en de sector waarin je aan de slag gaat, kan het (vereiste) startkapitaal sterk variëren. Als je een bv of cv wilt oprichten, heb je in principe geen startkapitaal nodig. Wil je een nv oprichten, dan is een minimaal startkapitaal van €61.500 vereist. 

Andere aanvangskosten en -investeringen

Ook als je officieel geen startkapitaal nodig heeft om je vennootschap op te richten, leert de realiteit dat je wel over de nodige financiële middelen moet beschikken. 

Je zal waarschijnlijk moeten investeren in tal van zaken vooraleer je effectief van start kan gaan. Voorbeelden van veelvoorkomende "aanvangsinvesteringen" zijn;

  • Ontwikkeling website, logo, huisstijl
  • Aankoop of huur gebouwen, wagens, machines,...
  • Aankoop grondstoffen, voorraden,...
  • Aankoop technologie (computers, laptops, telefonie,...)
  • Verzekeringen
  • Personeelskosten
  • (Eventuele) vergunningen
  • Etc...
visual
Onboarding bij boekhoudkantoor Van Looy Accountants Ekeren & Turnhout
Van Looy Accountants-363

Een vennootschap oprichten: samengevat

We weten dat het een hele waslijst aan kosten en zaken is. Maar geen paniek als je even door de bomen het bos niet meer ziet. Samengevat moet je onthouden dat:

  • Om een vennootschap op te richten, moet je minimum €1.500 rekenen.
  • In principe is er geen starterskapitaal vereist, tenzij je een nv opricht. Dan heb je minstens €61.500 nodig.
  • Reken wel op een extra budget voor investeringen die nodig zijn om je zaak draaiende te houden (website, reclame, personeelskosten, etc.).
  • Iedere vennootschap en hun aanpak is uniek, dus de kosten zijn dat ook.

Bij Van Looy Accountants ondersteunen we je graag bij de oprichting van je vennootschap en maken we een realistische inschatting van de kosten. Als je dat wenst, ontzorgen we je zelfs volledig en nemen we zo veel mogelijk voor je uit handen.

Bij ons krijgt je het volledige pakket én meer tegen een marktconforme prijs.

Kom met ons praten